UCHWAŁA NR XIX/106/2012
RADY POWIATU W SOCHACZEWIE
Z DNIA 28 LISTOPADA 2012 ROKU
w sprawie uchwalenia programu współpracy
Powiatu Sochaczewskiego z organizacjami pozarządowymi
oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy
z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku
publicznego i wolontariacie na rok 2013
Na podstawie art. 12 pkt. 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz art. 5 a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.)) Rada Powiatu w Sochaczewie uchwala, co następuje:
§ 1
Uchwala się program współpracy Powiatu Sochaczewskiego z organizacjami pozarządowymi oraz z podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2013, stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Sochaczewie.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia
UZASADNIENIE
Art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2004 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, nakazuje organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego uchwalenie corocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz z podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 w/w ustawy.
Proponowany Radzie Powiatu projekt programu określa m.in. zakres współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi organizacjami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w zakresie realizacji zadań sfery publicznej, należących do zadań powiatu, które to zadania będą realizowane w ramach przyjętego budżetu powiatu.
Załącznik do uchwały Nr XIX/106/2012
Rady Powiatu w Sochaczewie z dnia 28 listopada 2012 roku w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Powiatu Sochaczewskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2013
PROGRAM
WSPÓŁPRACY POWIATU SOCHACZEWSKIEGO
Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI,
O KTÓRYCH MOWA W ART. 3 UST. 3 USTAWY Z DNIA 24 KWIETNIA 2003 ROKU O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO
I O WOLONTARIACIE NA ROK 2013
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
Ilekroć w programie jest mowa o:
1) organizacjach prowadzących działalność pożytku publicznego - rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
2)
ustawie - rozumie
się przez to
ustawę z dnia
24 kwietnia 2003
roku
o działalności pożytku
publicznego i o
wolontariacie,
3)
programie - rozumie
się przez to program współpracy
Powiatu Sochaczewskiego
z organizacjami pozarządowymi
oraz z podmiotami, o
których mowa w
art. 3
ust. 3
ustawy z dnia
4 kwietnia 2003
roku o działalności pożytku
publicznego
i o
wolontariacie na rok 2013,
4) powiecie - rozumie się przez to Powiat Sochaczewski,
5) starostwie - rozumie się przez to Starostwo Powiatowe w Sochaczewie,
6) jednostkach organizacyjnych powiatu - rozumie się przez to jednostki organizacyjne, dla których organem założycielskim jest Powiat Sochaczewski.
ROZDZIAŁ II
Cele programu
1.Cele główne programu obejmują:
1) wspieranie organizacji prowadzących działalność pożytku publicznego w realizacji ważnych celów społecznych oraz budowanie partnerstwa,
2) stworzenie warunków do efektywniejszego współdziałania organizacji prowadzących działalność pożytku publicznego z organami powiatu.
2.Celami szczegółowymi programu jest:
1) podniesienie jakości realizacji zadań publicznych,
2) wzmocnienie dialogu obywatelskiego,
3) zwiększenie racjonalności społecznej i ekonomicznej realizacji zadań publicznych,
4) wzmocnienie integracji społecznej,
5) racjonalne wykorzystanie publicznych środków finansowych,
6) promocja działalności organizacji prowadzących działalność pożytku publicznego,
7) umożliwienie społeczności lokalnej współdecydowanie o kierunkach rozwoju powiatu w zakresie realizacji zadań publicznych.
ROZDZIAŁ III
Zasady współpracy
Współpraca z organizacjami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w powiecie odbywać się będzie na zasadach:
1) pomocniczości - powiat udziela pomocy organizacjom prowadzącym działalność pożytku publicznego w niezbędnym zakresie, uzasadnionym potrzebami wspólnoty samorządowej,
2) partnerstwa -
współpraca równorzędnych dla
siebie podmiotów
w rozwiązywaniu wspólnie
zdefiniowanych problemów i
osiąganiu razem wytyczonych celów,
3)
suwerenności - szanując swoja
autonomię powiat i
organizacje prowadzące działalność
pożytku publicznego nie
narzucają sobie wzajemnie
zadań, działają
z poszanowaniem wzajemnej
niezależności w działalności
statutowej,
4) efektywności - wspólne dążenie do osiągnięcia możliwie najlepszych efektów realizacji zadań publicznych,
5) uczciwej konkurencji - równe traktowanie wszystkich podmiotów w zakresie wykonywanych działań,
6) jawności - procedury postępowania przy realizacji zadań publicznych przez organizacje prowadzące działalność pożytku publicznego, sposób udzielania oraz wykonywania zadania są przejrzyste i jawne.
ROZDZIAŁ IV
Podmioty współpracy
Podmiotami współpracy są:
1) Rada powiatu i jej komisje, w zakresie wytyczania polityki społecznej i finansowej powiatu,
2) Zarząd powiatu (podejmujący decyzję o priorytetach współpracy z podmiotami programu) ogłasza otwarte konkursy na realizację zadań publicznych, dysponuje środkami na ich realizację w ramach budżetu powiatu, decyduje o wyborze oferty i innych formach pomocy poszczególnym podmiotom programu,
3) właściwe komórki organizacyjne starostwa i inne jednostki organizacyjne powiatu, które podejmują na bieżąco współpracę z organizacjami prowadzącymi działalność pożytku publicznego,
4) organizacje prowadzące działalność pożytku publicznego realizujące cele statutowe na terenie powiatu.
ROZDZIAŁ V
Zakres przedmiotowy programu i priorytetowe zadania publiczne
1. Powiat współpracuje z organizacjami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych wymienionych w art. 4 ust. 1 ustawy.
2. Jako zadania priorytetowe powiatu w roku 2013 określa się zadania z zakresu:
1) upowszechniania kultury fizycznej i sportu, w tym:
a)
szkolenie specjalistyczne oraz udział w sportowym współzawodnictwie
w różnych dyscyplinach,
b)
szkolenie sportowe dzieci, młodzieży oraz organizacja imprez, zawodów
i rozgrywek sportowych,
c) propagowanie zdrowia i kondycji fizycznej wśród mieszkańców, a w szczególności dzieci, młodzieży i seniorów.
2) działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości – organizacja tematycznych spotkań informacyjnych, szkoleń, seminariów,
3) działań o charakterze proekologicznym poprzez:
a)
prowadzenie edukacji ekologicznej poprzez włączanie dzieci i młodzieży
do działań o charakterze proekologicznym (organizacja konkursu zbiórki makulatury i puszek aluminiowych),
b) wspieranie działań poprzez udzielanie dotacji na dofinansowanie realizacji zadań tj. prace nad Zalewem w Kozłowie Biskupim, mające na celu poprawę stanu wody oraz roślinności nad brzegami,
4) działalności turystycznej obejmującej organizację działań mających na celu promocję turystyki na terenie powiatu, organizacja imprez promocyjnych, produkcja wydawnictw turystycznych,
5) działalności kulturalnej i edukacyjnej obejmującej:
a) organizację festiwali, przeglądów artystycznych i spektakli teatralnych, organizacja konkursów z zakresu kultury,
b)
organizację wystaw, koncertów, warsztatów teatralnych, muzycznych
i tanecznych, kiermasze prac uczestników
WTZ,
6) działań na rzecz osób niepełnosprawnych, w tym:
a)
konsultacje i udostępnienie informacji w
zakresie rehabilitacji zawodowej
i społecznej,
b) przestrzegania praw osób niepełnosprawnych i kształtowanie świadomości społecznej w celu zapobiegania marginalizacji osób niepełnosprawnych,
c) wspomaganie działań
integracyjnych w sferze edukacyjnej, sportowej
i kulturalnej, współpraca w realizacji
działań z zakresu wolontariatu,
7) pomocy społecznej poprzez:
a) przeciwdziałanie przemocy w rodzinie oraz powstawaniu sytuacji kryzysowych,
b)
działania opiekuńczo –
wychowawcze i terapeutyczne
dla dzieci
i młodzieży zagrożonej
uzależnieniami w formie
prowadzenia placówki opiekuńczo
- wychowawczej wsparcia
dziennego,
c) działania i inicjatywy pomagającym osobom pokrzywdzonym oraz kampania informacyjna dotycząca prewencji handlu ludźmi,
8) ochrony zdrowia, obejmującej:
a) działania wspierające i promujące zdrowy tryb życia mieszkańców powiatu oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemów zdrowotnych w zakresie:
ü szkoleniowo – informacyjnym i edukacyjno – poznawczym (warsztaty, konsultacje, konkursy, akcje informacyjne),
ü profilaktyki uzależnień pierwszego stopnia prowadzonej na terenie powiatu, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki w szkołach oraz lokalnych mediach,
9) wspierania działań na rzecz informatyzacji i budowy społeczeństwa informacyjnego,
10) wspieranie promocji i rozwoju wolontariatu.
ROZDZIAŁ VI
Formy współpracy
W 2013 roku współpraca powiatu z organizacjami prowadzącymi działalność pożytku publicznego odbywać się będzie miedzy innymi w następujących formach:
1) zlecania realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie, które może mieć formę:
a) powierzania,
b) wspierania.
2) wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działalności i współdziałania w celu zharmonizowania tych kierunków,
3)
udzielania pomocy organizacjom prowadzącym
działalność pożytku publicznego
w pozyskiwaniu środków z innych niż budżet powiatu źródeł finansowania,
a w szczególności z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, bądź udzielania
im innej pomocy
w formie pozafinansowej w
realizacji ich zadań
statutowych,
w zakresie z
nimi ustalonym.
4) konsultowania projektów aktów prawa miejscowego powiatu w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji prowadzących działalność pożytku publicznego na zasadach określonych odrębną uchwałą.
a) Powiat, w miarę możliwości zamieszcza informacje o organizacjach działalności
pożytku publicznego w wydawanych przez siebie materiałach informacyjno-promocyjnych.
5) współpracy z organizacjami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w celu realizacji zadań publicznych powiatu m.in. poprzez tworzenie wspólnych zespołów o charakterze opiniująco – doradczym, współdziałanie w ramach inicjatyw lokalnych i umów partnerskich.
ROZDZIAŁ VII
Sposób i ocena realizacji programu
1.
Wydziały starostwa oraz
jednostki organizacyjne powiatu
prowadza bezpośrednią współpracę
z organizacjami prowadzącymi
działalność pożytku publicznego,
która
w szczególności polega
na:
1) przygotowaniu i prowadzeniu konkursów dla organizacji prowadzących działalność pożytku publicznego na realizację zadań publicznych,
2) sporządzanie sprawozdań ze współpracy z organizacjami prowadzącymi działalność pożytku publicznego,
3) podejmowaniu i prowadzeniu bieżącej współpracy z organizacjami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.
2. Głównym koordynatorem
współpracy powiatu z
organizacjami prowadzącymi działalność pożytku publicznego
jest główny specjalista
ds. polityki społecznej
i zdrowotnej w
starostwie. Do jego
zadań należy:
1) bieżące koordynowanie spraw z zakresu współpracy z organizacjami prowadzącymi działalność pożytku publicznego,
2) koordynowanie pracy wydziałów starostwa oraz jednostek organizacyjnych powiatu związaną z przygotowaniem zasad współpracy oraz projektu programu,
3) konsultowanie z organizacjami prowadzącymi działalność pożytku publicznego projektów aktów prawa miejscowego powiatu w dziedzinach dotyczących ich zadań statutowych w formie określonej przez zarząd powiatu,
4) przygotowanie sprawozdania z realizacji programu wraz z jego oceną przy uwzględnieniu mierników, których mowa w ust. 4,
5) koordynowanie spraw związanych z przygotowaniem otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych przez organizacje prowadzące działalność pożytku publicznego.
3. Bieżący monitoring realizacji programu wykonują poszczególne wydziały starostwa oraz jednostki organizacyjne powiatu.
4. Miernikami efektywności realizacji programu są w szczególności informacje dotyczące:
1) liczby organizacji prowadzących działalność pożytku publicznego wyrażających wolę podjęcia się we współpracy z powiatem realizacji zadania publicznego na rzecz społeczności lokalnej,
2) liczby organizacji prowadzących działalność pożytku publicznego, które podjęły się we współpracy z powiatem realizacji zadania publicznego na rzecz lokalnej społeczności,
3) wysokości środków finansowych przeznaczonych z budżetu powiatu oraz jednostek organizacyjnych powiatu na realizację tych zadań,
4) liczby osób, będących adresatami poszczególnych działań publicznych,
5) liczba wspólnych przedsięwzięć podejmowanych przez organizacje prowadzące działalność pożytku publicznego i powiat,
6) wysokość środków finansowych pozyskanych wspólnie przez organizacje prowadzące działalność pożytku publicznego i powiat ze źródeł zewnętrznych.
5. Organizacje prowadzące działalność pożytku publicznego mogą zgłaszać swoje uwagi, wnioski oraz propozycje dotyczące realizacji programu podczas spotkań organizowanych z przedstawicielami powiatu oraz bezpośrednio do głównego specjalisty ds. polityki społecznej i zdrowotnej w starostwie. Uzyskane w ten sposób informacje będą wykorzystywane do usprawnienia bieżącej i przyszłej współpracy powiatu z organizacjami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.
ROZDZIAŁ VIII
Informacja o sposobie tworzenia programu oraz przebieg konsultacji
1. Prace nad przygotowaniem programu obejmowały:
1) przygotowanie projektu programu,
2) skierowanie projektu programu do konsultacji w formie określonej przez zarząd powiatu,
3) rozpatrzenie złożonych przez organizacje prowadzące działalność pożytku publicznego opinii i uwag,
4) przedłożenie projektu programu na posiedzenie zarządu powiatu i skierowanie go pod obrady rady powiatu,
2. Szczegółowy tryb konsultacji projektów aktów prawa miejscowego z organizacjami pozarządowymi w dziedzinach dotyczących ich działalności statutowej określony został uchwałą Rady Powiatu w Sochaczewie Nr LIII/198/2010 z dnia 27 października 2010 roku. Zgodnie z postanowieniami tej uchwały Zarząd Powiatu określił formę konsultacji programu, termin jej rozpoczęcia i zakończenia. Konsultacje odbyły się w formie elektronicznej po umieszczeniu projektu programu w BIP i na stronie internetowej starostwa powiatowego. W wyznaczonym terminie uwagi zgłosiły dwie organizacje działalności pożytku publicznego Fundacja „Autonomia” i Stowarzyszenie Mieszkańców Gminy Teresin „Impuls”.
3. Wyniki konsultacji zgodnie z powołaną wyżej uchwałą, wraz z uzasadnieniem odmowy lub uwzględnienia zgłoszonych przez organizacje prowadzące działalność pożytku publicznego wniosków i uwag zamieszczono w BIP i na stronie internetowej starostwa.
ROZDZIAŁ IX
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowej
do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert
1.
W celu opiniowania
ofert złożonych przez
organizacje prowadzące działalność
pożytku publicznego ubiegające
się o zlecenie
im realizacji zadań
publicznych określonych w
programie, zarząd powiatu, po
ogłoszeniu otwartego konkursu
ofert, powołuje komisję
konkursową, zwaną dalej
komisją. Do zadań komisji
należy przeprowadzenie procedury
konkursowej i przedłożenie
wyników konkursu
do zatwierdzenia zarządowi
powiatu.
2. Pracami komisji kieruje jej przewodniczący.
3. Do członków komisji biorących udział w opiniowaniu ofert stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego dotyczące wyłączenia pracownika. W pracach komisji, oprócz jej członków, mogą uczestniczyć z głosem doradczym, osoby zaproszone przez komisję, posiadające wiedzę specjalistyczną w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy.
4. W skład komisji konkursowej wchodzą osoby wskazane przez organizacje prowadzące działalność pożytku publicznego, z wyłączeniem osób wskazanych przez organizacje biorące udział w konkursie. Celem wskazania przez organizacje prowadzące działalność pożytku publicznego osób do komisji konkursowej zarząd powiatu ogłasza nabór tych osób w biuletynie informacji publicznej i na stronie internetowej starostwa. Komisja może działać bez udziału osób wskazanych przez organizacje prowadzące działalność pożytku publicznego w przypadkach wskazanych w ustawie.
5.
Komisja obraduje na
posiedzeniach zamkniętych, bez
udziału oferentów. Termin
i miejsce posiedzenia
komisji określa jej przewodniczący.
6. Komisja podejmuje rozstrzygnięcia w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej składu osobowego. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
7. Z czynności konkursowych komisja sporządza protokół podpisany przez przewodniczącego komisji.
8. Rozstrzygnięcie komisji nie jest wiążące dla zarządu powiatu.
9. Uczestnictwo w pracach komisji jest nieodpłatne.
ROZDZIAŁ X
Wysokość środków planowanych na realizacje programu
1. Realizacja programu finansowana będzie z budżetu powiatu oraz dostępnych funduszy europejskich.
2. Powiat na realizacje programu w roku budżetowym 2013 planuje środki finansowe w wysokości 20,000 zł.
ROZDZIAŁ XI
Postanowienia końcowe
1. Program realizowany będzie w roku budżetowym 2013.
2. Sprawozdanie z realizacji programu będzie ogłoszone w biuletynie informacji publicznej w terminie określonym przepisami ustawy. Sprawozdanie to zostanie także zamieszczone na stronach internetowych starostwa.
3.
W zakresie nieuregulowanym postanowieniami
programu, do współpracy
powiatu
z organizacjami prowadzącymi
działalność pożytku publicznego,
stosuje się odpowiednio
przepisy ustawy oraz
inne odpowiednie przepisy prawa.
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Szymańska Anna
- Data udostępnienia w BIP: 2013-01-08 08:54:07
- Informacja zaktualizowana przez: Szymańska Anna
- Data ostatniej aktualizacji: 2013-01-08 08:54:07
- Liczba odsłon: 1816
- Historia dokumentu: