Główny Specjalista ds. Bezpieczeństwa Publicznego, Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych (BKO)
ul. Piłsudskiego 65, 96-500 Sochaczew
Godziny pracy
poniedziałek: 10.00-18.00
wtorek-piątek: 8.00-16.00
wtorek-piątek: 8.00-16.00
Kontakt
tel.: (46) 864 18 81 - Główny Specjalista ds. Bezpieczeństwa Publicznego, Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych - Lesław Siergiej
faks: (46) 864 18 71
e-mail: bezpieczenstwo@powiatsochaczew.pl
faks: (46) 864 18 71
e-mail: bezpieczenstwo@powiatsochaczew.pl
Zadania Głównego Specjalisty:
W zakresie ogólnym:
- koordynacja i współpraca z wydziałami starostwa i innymi podmiotami w zakresie realizacji zadań;
- organizowanie szkoleń dla pracowników starostwa realizujących działania, które wynikają z zadań Głównego Specjalisty;
W zakresie bezpieczeństwa:
- realizowanie zadań wynikających z funkcji zwierzchnictwa Starosty nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz dotyczących podejmowania działań przewidzianych ustawami w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;
- przygotowywanie i prowadzenie zadań wynikających z pełnionej przez Starostę funkcji przewodniczącego Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, w tym w szczególności występowanie do Policji oraz innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także do powiatowych i gminnych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli o przedłożenia dokumentów i informacji o ich pracy;
- opracowywanie i wdrażanie programów profilaktycznych mających na celu rozwój umiejętności obywateli, radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa w zakresie realizowanych zadań, a szczególnie z dziedziny zarządzania kryzysowego oraz obrony cywilnej;
- określanie zadań krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na terenie Powiatu Sochaczewskiego oraz kontrola ich realizacji;
- przygotowanie kierowania systemem ratowniczo-gaśniczym w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń życia, zdrowia lub środowiska;
- prowadzenie analizy miejscowych zagrożeń (pożary, klęski żywiołowe) oraz sił i środków krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze powiatu;
- budowanie systemu koordynacji działań jednostek ochrony przeciwpożarowej wchodzących w skład krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego oraz służb, inspekcji, straży oraz innych podmiotów biorących udział w działaniach ratowniczych na obszarze powiatu oraz organizowanie systemu łączności, alarmowania i współdziałania między podmiotami uczestniczącymi w działaniach ratowniczych na obszarze powiatu;
- ustalanie i koordynacja działań niezbędnych dla realizacji powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego;
- nadzór nad realizacją zadań ujętych w programie „Bezpieczne wakacje” oraz „Bezpieczne ferie”, w zakresie zadań związanych z kompetencjami Wydziału;
- przygotowanie rocznego sprawozdania z realizacji programu na podstawie informacji od wydziałów i podmiotów realizujących poszczególne elementy programu „Bezpieczne wakacje” oraz „Bezpieczne ferie”;
- współpraca z organizacjami pozarządowymi w zakresie bezpieczeństwa;
- sporządzanie wniosków i zapytań do wojewódzkiego planu działania na wypadek epidemii;
- wykonywanie zadań wskazanych w wojewódzkim planie działania na wypadek wystąpienia epidemii we współpracy z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w zakresie organizacji miejsca kwarantanny;
W zakresie zarządzania kryzysowego:
- prowadzenie obsługi merytorycznej, organizacyjnej i technicznej Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
- zarządzanie, organizowanie, przygotowywanie i przeprowadzanie ćwiczeń i treningów z zakresu reagowania na potencjalne zagrożenia, w celu wdrażania procedur postępowania i doskonalenia współdziałania podmiotów realizujących zadania ujęte w planach zarządzania kryzysowego;
- opracowywanie i przedkładanie wojewodzie do zatwierdzenia powiatowego planu zarządzania kryzysowego;
- realizacja zaleceń do powiatowych planów zarządzania kryzysowego;
- wydawanie organom miasta i gmin zaleceń do gminnego (miejskiego) planu zarządzania kryzysowego;
- opiniowanie oraz przedkładanie do zatwierdzania Staroście gminnych planów zarządzania kryzysowego;
- gromadzenie i bieżąca aktualizacja danych niezbędnych do podejmowania działań w sytuacjach kryzysowych (dane do powiadamiania oraz o możliwych do użycia siłach i środkach w sytuacjach kryzysowych);
- kierowanie monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie powiatu;
- wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania powiatu;
- zapewnienie obsługi Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego;
- kierowanie działaniami związanymi z monitorowaniem zagrożeń, planowaniem cywilnym, reagowaniem i usuwaniem skutków będących następstwem zagrożeń na terenie Powiatu;
- kierowanie działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęsk żywiołowych na obszarze powiatu;
- organizacja i doskonalenie systemu łączności, alarmowania i współdziałania dla potrzeb Starosty w sytuacjach kryzysowych, w szczególności z administracją rządową, jednostkami samorządu terytorialnego oraz centrami administracji zespolonej i podległymi służbami, uczestniczącymi w działaniach ratowniczych na obszarze powiatu;
- przeciwdziałanie skutkom zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
- realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej;
- koordynacja działań oraz monitorowanie przestrzegania przepisów o stanie wyjątkowym;
W zakresie ochrony przed powodzią:
- opracowywanie i wdrażanie Powiatowego Planu Operacyjnego Ochrony Przed Powodzią;
- inicjowanie, opiniowanie oraz uzgadnianie planów, programów i przedsięwzięć związanych z ochroną Powiatu Sochaczewskiego przed powodzią;
- przygotowywanie wniosków o wykonanie pilnych prac w razie prognozowanego zagrożenia powodziowego oraz przygotowywanie wniosków do podmiotów odpowiedzialnych i dotyczących przeznaczenia środków finansowych na ochronę przeciwpowodziową;
- ocena prognozy stopnia ryzyka i diagnozowanie rozwoju sytuacji oraz wypracowanie propozycji decyzji dla Starosty o ogłoszeniu i odwołaniu pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego;
- monitorowanie potrzeb wyposażenia powiatowego magazynu przeciwpowodziowego;
W zakresie obrony cywilnej:
- wykonywanie zadań z zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Powiatu;
- opracowywanie Powiatowego Planu Obrony Cywilnej oraz jego bieżąca aktualizacja;
- kierowanie oraz koordynowanie przygotowań i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej przez jednostki organizacyjne oraz jednostki samorządu terytorialnego na terenie powiatu;
- nadzór nad realizacją zadań obrony cywilnej, spraw obronnych i powszechnej samoobrony ludności w jednostkach samorządu terytorialnego i podmiotach gospodarczych;
- nadzór nad opracowywaniem planów obrony cywilnej jednostek samorządu terytorialnego;
- nadzór i koordynacja ćwiczeń w tym ewakuacji z obiektów użyteczności publicznej;
- opracowywanie i aktualizacja planu ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych;
W zakresie spraw obronnych:
- opracowanie i aktualizacja Planu Operacyjnego Funkcjonowania Powiatu Sochaczewskiego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i czasu wojny oraz innych wymaganych dokumentów planistycznych, w tym:
- opracowywanie i aktualizacja instrukcji stałego dyżuru, głównego stanowiska kierowania oraz zapasowego miejsca pracy;
- planu przygotowania publicznej i niepublicznej służby zdrowia na potrzeby obronne państwa,
- planu i programu szkolenia obronnego i planu kontroli realizacji zadań obronnych;
- przygotowanie Starostwa i jednostek organizacyjnych do funkcjonowania w okresie podnoszenia gotowości obronnej Państwa;
- organizowanie szkoleń obronnych;
- realizacja przedsięwzięć w zakresie współpracy cywilno-wojskowej wynikających z obowiązków państwa – gospodarza;
- wykonywanie zadań, koordynacja działań oraz monitorowanie przestrzegania ograniczeń wynikających z wprowadzenia stanu wojennego;
- koordynacja wsparcia Sojuszniczych Sił Zbrojnych w czasie pokoju, sytuacji kryzysowych i wojny, wykonujących zadania lub przemieszczających się przez obszar powiatu sochaczewskiego;
Informacje o dokumencie:
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Cholewa Tomasz
- Data udostępnienia w BIP: 2007-03-14 14:08:33
- Informacja zaktualizowana przez: Orzeszek Michał
- Data ostatniej aktualizacji: 2021-05-10 15:00:18
- Liczba odsłon: 3750
- Historia dokumentu: