UCHWAŁA NR XI/61/2011
RADY POWIATU W SOCHACZEWIE
Z DNIA 07GRUDNIA 2011 ROKU
w sprawie przyjęcia Powiatowego Programu Ochrony
Zdrowia Psychicznego na lata 2011 – 2015
Na
podstawie art. 4 ust. 1 pkt. 2
ustawy z dnia 5 czerwca 1998
roku o samorządzie powiatowym (Dz.U.
z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z
późn. zm.), art. 1 ust. 1 ustawy
z dnia 19 sierpnia 1994 roku
o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U.
z 2011 r. Nr 231, poz. 1375)
oraz § 4 ust. 1 pkt. 3
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
28 grudnia 2010 roku w sprawie
Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego
(Dz.U. z 2011 r. Nr 24, poz.
128) Rada Powiatu
w Sochaczewie
uchwala, co następuje:
§ 1
Przyjmuje się Powiatowy Program Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2011 – 2015, stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Sochaczewie.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
UZASADNIENIE
Zgodnie
z rozporządzeniem Rady Ministrów z
dnia 28 grudnia 2010 roku w
sprawie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia
Psychicznego (Dz.U. z 2011 r. Nr
24,
poz. 128) i załącznika Nr 1
do tego rozporządzenia samorządy powiatów
i gmin zobowiązane są do opracowania
i realizacji lokalnego programu ochrony
zdrowia psychicznego.
Na
mocy w/w rozporządzenia Zarząd Powiatu
uchwałą Nr 39/2011 z dnia
27 września 2011 roku powołał
zespół koordynujący realizację Powiatowego
Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego.
Zespół koordynujący składa się z
8 osób, reprezentujących Starostwo, jednostki
organizacyjne i organizacje pozarządowe.
Zespół pozytywnie zaopiniował projekt
Powiatowego Programu Ochrony Zdrowia
Psychicznego na lata 2011 – 2015 dla
Powiatu Sochaczewskiego.
W związku z powyższym zasadnym jest podjęcie przez Radę Powiatu w Sochaczewie uchwały o przyjęciu tego programu.
Załącznik do Uchwały Nr XI/61/2011 Rady Powiatu w Sochaczewie
z dnia 07 grudnia 2011 roku w sprawie uchwalenia Powiatowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego
Powiatowy Program Ochrony Zdrowia Psychicznego
na lata 2011-2015 dla Powiatu Sochaczewskiego
Sochaczew 2011
1. Wprowadzenie
Zdrowie
psychiczne wg światowej Organizacji Zdrowia WHO oznacza nie tylko
całkowity brak choroby, czy kalectwa ale także stan pełnego
fizycznego, umysłowego
i społecznego dobrostanu czyli dobrego
samopoczucia.
Inna definicja zdrowia psychicznego mówi nam o tym, że jest to stan człowieka wolny od zaburzeń psychicznych, jest to maksimum sprawności życiowej, dojrzałości, przystosowania społecznego, dobrego samopoczucia i samorealizacji.
Zaburzenia psychiczne są uznane za przejaw choroby psychicznej. Zaburzenia psychiczne to utrudnienia funkcjonowania społecznego, psychicznego jednostki, noszące znamiona cierpienia, zlokalizowane wokół głównego objawu choroby. Posiadają określoną dynamikę etiologię, patogenezę i symtopatologię. Choroby psychiczne charakteryzują się zakłóceniem w wypowiedziach czy zachowaniu. Prawie zawsze zmiany w kontakcie z otoczeniem budzą dezaprobatę środowiska, wyobcowanie chorego. Bywa i tak, że zaburzenia psychiczne są bardzo głębokie i całościowe wówczas funkcjonowanie człowieka w społeczeństwie staje się niemożliwe. Pomimo różnorodności chorób psychicznych można wyróżnić parę cech wspólnych tego typu zaburzeń: zmiana w sposobie przeżywania, cierpienie, utrudnianie lub zerwanie kontaktu z otoczeniem, zmiany w systemie wartości, brak krytycyzmu.
Podstawowym wskaźnikiem stanu zdrowia psychicznego Polaków jest rozpowszechnienie zaburzeń psychicznych, rejestrowanych w placówkach psychiatrycznej opieki zdrowotnej, w tym także związanych z nadużywaniem substancji psychoaktywnych: alkoholu, narkotyków, leków.
W
ciągu 18 lat, od roku 1990 do 2007, wskaźnik rejestrowanego
rozpowszechnienia zaburzeń psychicznych wzrósł o 119% (z 1629 do
3571 na 100 tyś ludności) w opiece ambulatoryjnej i o 50% (z 362 do
542 na 100 tyś ludności) w opiece stacjonarnej. Przy czym o ile do
roku 2005 wskaźniki sukcesywnie wzrastały, to między rokiem 2005
a
2007 wskaźnik rozpowszechnienia w opiece ambulatoryjnej spadł o 2%,
a wskaźnik
2
hospitalizacji
wzrósł zaledwie o 1%. zjawisko to spowodowane zostało w większym
stopniu spadkiem zapadalności( liczba rejestrowanych pacjentów po
raz pierwszy zgłaszających się do leczenia)niż spadkiem liczby
pacjentów leczonych w poprzednich latach. W latach 1990- 2005
zapadalność w opiece ambulatoryjnej wzrosła wzrosła
o 132%, a
w opiece całodobowej o 86%, natomiast w latach 2005-2007
zapadalność
w opiece ambulatoryjnej spadła o 10%(z 1029 do 930
na 100 tyś. ludności) a w opiece całodobowej o 7% (z 240 do 223 na
100tyś. ludności).
W
opiece ambulatoryjnej w ciągu 18 lat, wystąpił wzrost wszystkich
kategorii zaburzeń psychicznych. Ponad trzykrotnie wzrosło
rejestrowane rozpowszechnienie zaburzeń psychotycznych, a zaburzenia
niepsychotyczne wzrosły o 73%. Najwyższy prawie ośmiokrotny
wzrost, wystąpił w przypadku zaburzeń spowodowanych używaniem
substancji psychoaktywnych; upośledzenie umysłowe wzrosło o
153%,
a zaburzenia spowodowane używaniem alkoholu o 82%. Jednakże
w ostatnim czasie(między rokiem 2005 i 2007) rozpowszechnienie
zaburzeń spowodowanych
używaniem substancji psychoaktywnych zmniejszyło się o 6% i zaburzeń psychotycznych o 5%. Wzrosło natomiast rozpowszechnienie zaburzeń spowodowanych używaniem alkoholu o 2%.
Istotna
jest obserwowana w opiece ambulatoryjnej zmian proporcji między
wskaźnikami zaburzeń psychotycznych i niepsychotycznych o ile w
roku 1990 wskaźnik zaburzeń niepsychotycznych był o 76% wyższy
niż psychotycznych, to
w roku 2000 o 9% wyższy, w roku 2007
zaledwie o 1%.
Narodowy Program Ochrony Zdrowia Psychicznego określa strategię działań mających na celu ograniczenie występowania zagrożeń dla zdrowia psychicznego, poprawę jakości życia osób z zaburzeniami psychicznymi i ich bliskich oraz zapewnienie dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej. Program opracowany jest do realizacji na lata 2011-2015 obowiązki z tym związane określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2010 r. w sprawie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego (Dz. U. Z 2011 r. Nr 24, poz. 128)
3
Program realizowany będzie przez:
ministrów właściwych ze względu na cele programu
Narodowy Fundusz Zdrowia
samorządy województw, powiatów i gmin
Partnerami wymienionych podmiotów w realizacji zadań Programu mogą stać się m. in. organizacje społeczne, stowarzyszenia, fundacje i samorządy zawodowe.
Najbardziej
narażeni na zaburzenia psychiczne są ludzie żyjący w złych
warunkach społecznoekonomicznych lub w biedzie, mniejszości
etniczne, imigranci, uchodźcy
i bezdomni, grupy pozostające pod
wpływem stresów społecznych w związku ze zmianami
społecznopolitycznymi i ekonomicznymi, osoby niepełnosprawne,
rodziny
i opiekunowie osób z zaburzeniami psychicznymi, osoby z
przewlekłymi chorobami somatycznymi, oraz ludzie, którzy przechodzą
zmiany życiowe takie jak: utrata pracy, rozwód, śmierć kogoś
bliskiego im wszystkim szczególnie zagrażają zaburzenia psychiczne
i problemy ze zdrowiem psychicznym, do których należy:
maltretowanie
i molestowanie dzieci, zespół stresu pourazowego,
depresja, lęk, zaburzenia związane
z używaniem substancji
psychoaktywnych, agresja, przemoc i zachowania samobójcze. Na
przykład 33% chorych na raka cierpi na depresję. Ryzyko wystąpienia
problemów ze zdrowiem psychicznym w późniejszym wieku jest wyższe
o 50% wyższe
w przypadku dzieci, których rodzice są psychicznie
chorzy. Ponadto osoby z grupy ryzyka mają trudności z integracją
społeczną, trudniej im znaleźć stałą pracę i częściej
korzystają z zasiłków opieki społecznej przez dłuższy czas.
Obciążenie społeczne
i ekonomiczne związane z grupami ryzyka
jest znaczne i obejmuje zwiększone koszty opieki zdrowotnej,
zwiększone koszty opieki społecznej, a także podwyższone
wskaźniki przestępczości, urazów, rozwodów oraz różnych innych
konsekwencji społecznych i ekonomicznych.
Potrzeby osób z zaburzeniami psychicznymi lokuje się w czterech obszarach: medycznym, rodzinnym, wspólnotowym i rehabilitacyjnym.
4
Obszar medyczny to: wczesne rozpoznanie, informacja o chorobie i leczeniu, opieka medyczna, hospitalizacja, wsparcie psychologiczne;
Obszar rehabilitacyjny to: wsparcie socjalne, edukacja, wsparcie zawodowe, opieka dzienna, opieka długoterminowa, zaspokojenie potrzeb duchowych
Obszar rodzinny to: wyrabianie umiejętności opieki nad osobą chorą, umacnianie spójności rodziny, wsparcie w sytuacjach kryzysowych, wsparcie finansowe, tworzenie sieciowego systemu wsparcia z udziałem rodzin;
do obszaru wspólnotowego należy pełne uczestnictwo społeczne , unikanie stygmatyzacji i dyskryminacji, przestrzeganie praw człowieka.
Na poziomie lokalnym powinna nastąpić praktyczna integracja sektorów ochrony zdrowia, pomocy społecznej i zatrudnienia. Niezbędne są działania informacyjno-edukacyjne oraz promujące zdrowie psychiczne oparte na aktywności środowiska medycznego, administracji publicznej, organizacji pozarządowych oraz środków masowego przekazu.
Zdrowie
psychiczne mimo wielu zaniedbań i uprzedzeń zaczyna być w Polsce
traktowane jako nieodłączny składnik zdrowia. Należy mieć
nadzieję, że osoby
z zaburzeniami psychicznymi będą zyskiwały
coraz większe zrozumienie, co
w konsekwencji doprowadzi do
zasadniczej zmiany podejścia do problemów psychicznych. Nadal
dominującym odczuciem wobec problemów zdrowia psychicznego jest
przerażenie, bezradność, obojętność, niewielka znajomość
problemu oraz stereotypowe postrzeganie osób dotkniętych chorobami
psychicznymi. Stąd tak istotne jest budowanie i promowanie
zintegrowanych systemów pomocy dla osób
z zaburzeniami
psychicznymi, w ramach których oferowana jest pomoc medyczna,
socjalna, prawna i edukacyjna.
5
Od
wejścia w życie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego
(1995r.)rozwijają się nowe formy oparcia społecznego dla osób
przewlekle chorych psychicznie, upośledzonych umysłowo. Są to
głównie środowiskowe domy samopomocy
i specjalistyczne usługi
opiekuńcze udzielane w miejscu zamieszkania pacjenta. Inną formą
pomocy są warsztaty terapii zajęciowej finansowane częściowo ze
środków Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych przeznaczone
również dla osób
z zaburzeniami psychicznymi. Działania na
rzecz pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi prowadzi też
kilkadziesiąt stowarzyszeń samopomocowych zrzeszających pacjentów
i ich rodziny.
Ochronę
zdrowia psychicznego zgodnie z ustawą z dnia 19 sierpnia 1994
roku
o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz. 535 z
późn. zm.)zapewniają organy administracji rządowej i samorządowej
oraz instytucje do tego powołane
do zadań organów administracji rządowej należy:
wojewodowie organizują wojewódzkie ośrodki
poradnictwa i pomocy społecznej
w celu realizacji zadań w
zakresie promocji zdrowia i zapobiegania zaburzeniom psychicznym.
do zadań samorządu województwa należy:
tworzenie i prowadzenie zakładów psychiatrycznej
opieki zdrowotnej zgodnie
z potrzebami wynikającymi w
szczególności z liczby i struktury społecznej ludności
województwa.
Samorząd województwa realizuje zadania wynikające z
ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. 02. 147. 1231)
w
postaci wojewódzkiego programu profilaktyki i rozwiązywania
problemów alkoholowych, a polegające na:
tworzeniu warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu,
działalności wychowawczej i informacyjnej,
6
ustalaniu odpowiedniego poziomu i właściwej struktury produkcji napojów alkoholowych przeznaczanych do spożycia w kraju,
ograniczaniu dostępności alkoholu,
leczeniu i rehabilitacji osób uzależnionych od alkoholu.
do zadań powiatów należy:
organizowanie i zapewnienie usług w odpowiednim standardzie w domach pomocy społecznej dostosowanych do szczególnych potrzeb osób z zaburzeniami psychicznymi.
do zadań gminy należy:
dostosowywanie usług opiekuńczych do szczególnych potrzeb osób z zaburzeniami psychicznymi,
organizowanie, prowadzenie i finansowanie środowiskowych domów samopomocy,
pomoc mieszkaniowa w formie udostępniania miejsc w środowiskowych domach samopomocy.
Wymienione zadania realizowane są jako zadania zlecone gminom przez administrację rządową w ramach pomocy społecznej.
W tych działaniach mogą tez brać udział: fundacje, samorządy zawodowe oraz grupy samopomocy pacjentów i ich rodzin, a także inne osoby fizyczne i prawne. Mogą one pomagać poprzez:
promocje zdrowia psychicznego i zapobieganie zaburzeniom psychicznymi
zapewnienie osobom z zaburzeniami psychicznymi wielostronnej i powszechnie dostępnej opieki zdrowotnej oraz innych form opieki i pomocy niezbędnych do życia w środowisku rodzinnym i społecznym
kształtowanie właściwych postaw społecznych opartych na zrozumieniu, tolerancji, życzliwości, a także przeciwdziałaniu dyskryminacji.
7
2. DIAGNOZA DOTYCZĄCA OSÓB Z ZABURZENIAMI
PSYCHICZNYMI
W POWIECIE SOCHACZEWSKIM
Powiat sochaczewski jest położony w zachodniej części Mazowsza, na równinie Łowicko-Błońskiej, nad dolnym odcinkiem rzeki Bzury. Obejmuje powierzchnię 731 km². Stolica powiatu- miasto Sochaczew leży w odległości 55 kilometrów od Warszawy, 60km od Płocka i 80km od Łodzi.
Powiat sochaczewski jest położony w północno-zachodniej części województwa mazowieckiego i graniczy:
na północy - z powiatami: płockim i płońskim
na wschodzie - z powiatami: nowodworskim, warszawskim zachodnim
i grodziskimna południu - z powiatem żyrardowskim
na zachodzie - z powiatem gostynińskim oraz powiatami skierniewickim
i łowickim, będącymi w strukturach administracyjnych województwa łódzkiego.
8
Powiat tworzy miasto Sochaczew oraz 7 gmin – Sochaczew, Teresin, Młodzieszyn, Nowa Sucha, Rybno, Brochów i Iłów.
W powiecie sochaczewskim jest znacznie mniej bezrobotnych z wykształceniem wyższym (8,4%), niż wynosi średnia wojewódzka (9,6%).
9
3.BAZA
POWIATU SOCHACZEWSKIEGO SŁUŻĄCA WSPARCIU
I OPIECE NAD OSOBAMI
ZE SCHORZENIAMI PSYCHICZNYM
Baza to wszystkie placówki, instytucje, organizacje itp., działające na rzecz osób niepełnosprawnych w tym niepełnosprawnych psychicznie.
1. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Sochaczewie, które wspiera osoby chore psychiczne w ramach realizowanych zadań, programów i projektów oraz dysponuje środkami Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań z zakresu rehabilitacji społecznej.
Powiatowy Urząd Pracy w Sochaczewie,
dysponujący środkami Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań z rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych oraz realizujący programy aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych z powiatu sochaczewskiego.
Powiatowy Ośrodek Interwencji Kryzysowej
Udziela szybkiej doraźnej pomocy osobom znajdującym się w sytuacji kryzysowej,prowadzi poradnictwo rodzinne, mediacje małżeńskie
i rodzinne,zabezpiecza potrzeby ludności w nagłych sytuacjach kryzysowych przez krótki okres czasu.Zespół Szkół Specjalnych w Erminowie
Przeznaczony dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim.
5. Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy „Dom na Szlaku” w Załuskowie
Zadaniem Ośrodka jest eliminowanie przyczyn i przejawów patologicznych zachowań poprzez liczne oddziaływania resocjalizacyjne, a także zaspokajanie zasadniczych potrzeb psychicznych młodego człowieka, jak potrzeba bezpieczeństwa, miłości i przynależności. Stopniowe niwelowanie deficytów poznawczych i emocjonalnych, nauka właściwych relacji interpersonalnych
oraz prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie. Cele te realizowane są
10
poprzez:
zintegrowaną działalność dydaktyczną, korekcyjno –
wyrównawczą, opiekuńczą i terapeutyczną, przygotowanie do pracy
zawodowej i odnalezienia się na europejskim rynku pracy, współpracę
z rodzicami oraz współdziałanie
z organizacjami i
stowarzyszeniami społecznymi, którym bliskie są problemy
współczesnej rodziny. Placówka jest przeznaczona dla 75
dziewcząt.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Sochaczewie
Kierując sie zasadami zawartymi w Konwencji Praw Dziecka zapewnia dzieciom i młodzieży pomoc psychologiczno-pedagogiczną oraz pomoc w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, także udziela rodzicom i nauczycielom wsparcia psychologiczno-pedagogicznego w wychowaniu i kształceniu dzieci i młodzieży.
Do zadań Poradni należy:
diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży oraz prowadzenie terapii w zależności od rozpoznanych potrzeb,
wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży zarówno niepełnosprawnych, niedostosowanych oraz zagrożonych niedostosowaniem jak i szczególnie uzdolnionych w rozwijaniu ich indywidualnych możliwości
i predyspozycji,współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami oświatowymi przy opracowaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych,
wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny,
podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży z grup ryzyka,
prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli
Istnieje konieczność zatrudnienia lekarza psychiatry
dla dzieci i młodzieży do lat 18, który zapewniłby opiekę
lekarską dla tej grupy społecznej.
11
7. Dom Pomocy Społecznej w Młodzieszynie
Domy
pomocy społecznej to jednostka, której zadaniem jest
zaspokajanie niezbędnych potrzeb bytowych, opiekuńczych,
edukacyjnych, społecznych
i religijnych, przy uwzględnieniu
wolności, intymności, godności i poczucia bezpieczeństwa
mieszkańców. Zapewnia całodobową opiekę pielęgniarską oraz
opiekę lekarza POZ i specjalistów: neurologa,diabetologa,
psychiatry, psychologa, opiekę socjalną
- organizowanie zajęć w czasie wolnym, pomoc
w rozwiązywaniu
problemów życiowych. DPS oferuje 99 miejsc pobytu.
8. Warsztaty Terapii Zajęciowej przy ul. Chodakowskiej 10
Celem
warsztatu jest: aktywne wspomaganie procesu rehabilitacji
zawodowej
i społecznej osób niepełnosprawnych, stwarzanie
osobom niepełnosprawnym niezdolnym do podjęcia pracy możliwości
rehabilitacji społecznej i zawodowej
w zakresie pozyskania lub
przywracania umiejętności niezbędnych do podjęcia zatrudnienia.
Realizacji
powyższych celów służy stosowanie technik terapii
zajęciowej zmierzających do usamodzielnienia uczestników, poprzez
wyposażenie ich
w umiejętności wykonywania czynności życia
codziennego oraz zaradności osobistej, a także rozwijania
psychofizycznych sprawności oraz podstawowych i specjalistycznych
umiejętności zawodowych, umożliwiających uczestnictwo w szkoleniu
zawodowym albo podjęcie pracy. Obecnie w WTZ przebywa
50 uczestników.
9. Powiatowy Zespół d.s. Orzekania o Niepełnosprawności
Zespół orzeka dla dwóch powiatów, żyrardowskiego i sochaczewskiego.
Do
zakresu działania Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o
Niepełnosprawności należy realizacja zadań z zakresu
administracji rządowej, dotyczących
o niepełnosprawności i
stopniu niepełnosprawności. Powiatowy Zespół wydaje:
1) orzeczenia o niepełnosprawności osób, które nie
ukończyły 16 roku życia,
2) orzeczenia o stopniu
niepełnosprawności osób, które ukończyły 16 rok życia,
12
3) orzeczenia o wskazaniach do ulg i uprawnień osób
posiadających orzeczenia
o inwalidztwie do ulg i uprawnień osób
posiadających orzeczenia
o inwalidztwie lub niezgodności do
pracy, o których mowa w art. 5 i 62 ustawy, zwanej dalej
„orzeczeniem o wskazaniach do ulg i uprawnień”,
4)legitymacje
dokumentujące niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności.
Powiatowy Zespół współdziała z jednostkami
administracji rządowej
i jednostkami samorządu terytorialnego w
sprawach:
1) pomocy społecznej i rehabilitacji osób niepełnosprawnych,
2) toczących się postępowań wymagających
dokumentacji będącej w posiadaniu organów rentowych i instytucji
realizujących ubezpieczenia społeczne”.
Informacja o ilości
wydanych orzeczeń w powiecie sochaczewskim, zawierających symbol
przyczyny niepełnosprawności 02-P – „choroby psychiczne”.
-
Rok
Dzieci
Dorośli
2007r
7
118
2008r
6
102
2009r
18
120
2010r
5
105
Razem
36
445
10. Szpital Powiatowy w Sochaczewie dla osób ze schorzeniami psychicznymi
Liczba łóżek:
Oddział Psychiatryczny I – 53
Pododdział Detoksykacji – 1013
Możliwości diagnostyczne i lecznicze:
Odział Psychiatryczny I jest oddziałem męskim i liczy 53 łóżka, natomiast Pododdział Detoksykacji dysponuje 10 łóżkami.
Oddział Psychiatryczny I z Pododdziałem Detoksykacji składa się z następujących części:
• A – oddział obserwacyjny;
• B – pododdział detoksykacji
• C i D – oddziały otwarte na I piętrze.
Oddział A i B są oddziałami zamkniętymi.Oddział posiada nowocześnie wyposażone sale szpitalne i zabiegowe dostosowane do potrzeb pacjentów z różnymi zaburzeniami psychicznymi, również do potrzeb niepełnosprawnych z szeroko rozbudowanym oddziałem terapii zajęciowej.
Oddział Psychiatryczny I przyjmuje pacjentów ze wszelkimi rodzajami zaburzeń psychicznych w celu diagnostyki, leczenia i rehabilitacji.
W szczególności oddział zajmuje się leczeniem depresji, schizofrenii, uzależnienia od alkoholu oraz zaburzeń psychicznych wieku podeszłego.
Diagnostyka i leczenie w przypadku zaburzeń psychicznych obejmuje:
badania diagnostyczne wykonywane pod opieką personelu – EKG, EEG, TK, RTG oraz konsultacje lekarzy innych specjalności,
farmakoterapię i psychoterapię,
ścisłe monitorowanie stanu psychicznego poprzez badania lekarskie
i obserwacje pielęgniarskie.
14
z pomocy psychologicznej (praca indywidualna i grupowa)
z psychoedukacji (pomoc w rozumieniu objawów choroby
i wzbudzanie motywacji do leczenia, pomoc w rozpoznaniu emocji, radzenia sobie ze stresem, sytuacje interpersonalne, problematyka uzależnień)z zajęć z psychorysunku;
treningów relaksacyjnych
Poza leczeniem farmakologicznym pacjenci przebywający w szpitalu mogą korzystać:
z terapii zajęciowej (zajęcia plastyczne, kulinarne, muzyczne, sportowe, spacery, wycieczki, zabawy taneczne, dyskoteki, okolicznościowe imprezy artystyczne, konkursy szachowe z nagrodami, terapia
w czynnościach dnia codziennego).
Zajęcia
prowadzone są przez psychologów i terapeutów zajęciowych,
odbywają się regularnie, pacjenci uczestniczą w nich na zasadzie
dobrowolności.
Oddział Psychiatryczny I z Pododdziałem
Detoksykacji zatrudnia wysoko wykwalifikowany personel lekarski,
psychologów, psychoterapeutów, pielęgniarki, terapeutów
zajęciowych i pracowników socjalnych oraz personel pomocniczy,
który stale podnosi swoje kwalifikacje dając gwarancję
świadczenia usług na najwyższym poziomie.
Oddział
Psychiatryczny I z Pododdziałem Detoksykacji spełnia wymagania
i
posiada akredytację Ministerstwa Zdrowia do prowadzenia stażów
cząstkowych specjalizacji lekarskich.
W
Oddziale Psychiatryczny I z Pododdziałem Detoksykacji jest
przestrzegane prawo pacjenta zgodnie z Kartą Praw Pacjenta.
15
Liczba łóżek – 63
Możliwości diagnostyczne i lecznicze
Oddział Psychiatryczny II jest oddziałem żeńskim, który dysponuje 63 łóżkami
w pokojach 2, 4 i 5 osobowych. Oddział składa się z następujących części:• Oddział A i B są oddziałami zamkniętymi
• C i D – oddziały otwarte na I piętrze.Oddział posiada nowocześnie wyposażone sale szpitalne i zabiegowe dostosowane do potrzeb pacjentów z różnymi zaburzeniami psychicznymi, również do potrzeb niepełnosprawnych z szeroko rozbudowanym oddziałem terapii zajęciowej.
Oddział Psychiatryczny II przyjmuje pacjentki ze wszelkimi rodzajami zaburzeń psychicznych w celu diagnostyki, leczenia i rehabilitacji. W szczególności oddział zajmuje się leczeniem depresji, schizofrenii, uzależnienia od alkoholu oraz zaburzeń psychicznych wieku podeszłego.
Diagnostyka i leczenie w przypadku zaburzeń psychicznych obejmuje:
badania diagnostyczne wykonywane pod opieką personelu – EKG, EEG, TK, RTG oraz konsultacje lekarzy innych specjalności,
farmakoterapię i psychoterapię,
ścisłe monitorowanie stanu psychicznego poprzez badania lekarskie
i obserwacje pielęgniarskie.
Poza leczeniem farmakologicznym pacjenci przebywający w szpitalu mogą korzystać:
z pomocy psychologicznej (praca indywidualna i grupowa);
z psychoedukacji (pomoc w rozumieniu objawów choroby i wzbudzanie motywacji do leczenia, pomoc w rozpoznaniu emocji, radzenia sobie ze stresem, sytuacje interpersonalne, problematyka uzależnień);
z zajęć z psychorysunku;
z treningów relaksacyjnych; 16
z terapii zajęciowej (zajęcia plastyczne, kulinarne, muzyczne, sportowe, spacery, wycieczki, zabawy taneczne, dyskoteki, okolicznościowe imprezy artystyczne, konkursy szachowe z nagrodami, terapia w czynnościach dnia codziennego).
Zajęcia
prowadzone są przez psychologów i terapeutów zajęciowych,
odbywają się regularnie, pacjentki uczestniczą w nich na zasadzie
dobrowolności.
Oddział Psychiatryczny II zatrudnia wysoko
wykwalifikowany personel lekarski, psychologów, psychoterapeutów,
pielęgniarki, terapeutów zajęciowych
i pracowników socjalnych
oraz personel pomocniczy, który stale podnosi swoje kwalifikacje
dając gwarancję świadczenia usług na najwyższym poziomie.
Oddział
Psychiatryczny II spełnia wymagania i posiada akredytację
Ministerstwa Zdrowia do prowadzenia stażów cząstkowych
specjalizacji lekarskich.
W Oddziale Psychiatrycznym II jest
przestrzegane prawo pacjenta zgodnie
z Kartą Praw Pacjenta.
W strukturach szpitala powiatowego funkcjonuje Poradnia Zdrowia Psychicznego i Poradnia Leczenia Uzależnień.
Przed
reformą administracyjną w 2001 roku oddziały psychiatryczne
obsługiwały woj. skierniewickie czyli obecne powiaty sochaczewski,
łowicki, skierniewicki, rawski, część żyrardowskiego. Obecnie
od września br. wprowadzono
w woj. mazowieckim rejonizację,
nasz szpital świadczy usługi dla powiatu sochaczewskiego,
żyrardowskiego i zachodniej części powiatu warszawskiego
zachodniego. W woj. łódzkim nie powstały nowe łóżka dla
pacjentów z powiatu łowickiego i skierniewickiego.
Aby wypełnić dyspozycje zawarte w Rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego, Powiatowe Centrum Zdrowia Psychicznego powinno składać się z :
17
1. oddziału całodobowego
2. poradni zdrowia psychicznego
3. poradni leczenia uzależnień
4. form opieki pośredniej- oddziału dziennego i zespołu leczenia środowiskowego.
Obecnie spełniamy wymagania w pkt.1,2,3. Brakuje form opieki pośredniej, która powinna funkcjonować jako oddział dzienny wraz z Zespołem Lecznictwa Środowiskowego.
10. Ośrodki Pomocy Społecznej, które
na poziomie gmin prowadzą działania w zakresie pomocy
osobom niepełnosprawnym zgodnie z ustawą
o pomocy
społecznej zobowiązane są do udzielania pomocy zarówno osobom
niepełnosprawnym jak i ich rodzinom. W powiecie sochaczewskim
są to:
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Sochaczewie
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sochaczewie
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Iłowie
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Młodzieszynie
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Teresinie
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowej Suchej
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rybnie
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Brochowie
Organizacje pozarządowe w większości w swoich statutach maja zapis
o działalności na rzecz osób niepełnosprawnych a w tej grupie mieszczą się także osoby z zaburzeniami psychicznymi.
18
PRIORYTETY CELE I ZAŁOŻENIA POWIATOWEGO PROGRAMU OCHRONY ZDROWIA PSYCHICZNEGO
Celem programu jest zapewnienie osobom z zaburzeniami psychicznymi wielostronnej, dostępnej opieki zdrowotnej oraz innych form pomocy uniemożliwiających życie w środowisku rodzinnym i społecznym.
Niezwykle ważnym elementem systemu ochrony zdrowia psychicznego są instytucje działające w systemie pomocy społecznej z domami pomocy społecznej dla osób przewlekle psychicznie chorych, środowiskowymi domami samopomocy oferującymi opiekę dzienną, miejscami całodobowymi oraz specjalistycznymi usługami opiekuńczymi.
Dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo bez względu na stopień upośledzenia organizuje się naukę i zajęcia rewalidacyjno- wychowawcze w szczególności w szkołach, w przedszkolach, placówkach opiekuńczo- wychowawczych, ośrodkach rehabilitacyjno- wychowawczych, w domach pomocy społecznej i zakładach opieki zdrowotnej, a także w domu rodzinnym.
Priorytety ochrony zdrowia psychicznego dla powiatu
sochaczewskiego
na lata 2011-2015
Cel główny 1:
promocja zdrowia psychicznego i zapobieganie zaburzeniom psychicznym
Cel szczegółowy:
1.1. upowszechnienie wiedzy na temat zdrowia
psychicznego, kształtowanie zachowań
i stylów życia
korzystnych dla zdrowia psychicznego, rozwijanie umiejętności
radzenia sobie w sytuacjach zagrażających zdrowiu psychicznemu
19
Zadania:
1.1.1. ustalenie priorytetów promocji zdrowia psychicznego;
wskaźnik monitorujący: przygotowana lista priorytetów
1.1.2. opracowanie lokalnych programów promocji zdrowia psychicznego;
wskaźniki monitorujące: przygotowane programy
1.1.3. realizacja lokalnych programów promocji zdrowia psychicznego;
realizacja ciągła
wskaźnik monitorujący: odsetek populacji biorącej udział w programie/rok
Cel szczegółowy:
1.2. zapobieganie zaburzeniom psychicznym
Zadania:
1.2.1. opracowanie programów zapobiegania przemocy w
rodzinie, w szkole
i w środowisku lokalnym;
wskaźnik monitorujący: przygotowany program
1.2.2. realizacja programów zapobiegania przemocy w
rodzinie, w szkole
i w Środowisku lokalnym z uwzględnieniem
istniejących regulacji prawnych;
realizacja ciągła
wskaźnik monitorujący: odsetek populacji biorącej udział w programie/rok
Cel szczegółowy:
1.3. zwiększenie integracji społecznej osób z zaburzeniami psychicznymi
Zadania:
1.3.1.przygotowanie lokalnych programów informacyjno-edukacyjnych sprzyjających postawom zrozumienia i akceptacji oraz przeciwdziałających dyskryminacji wobec osób z zaburzeniami psychicznymi;
Zadania:
1.3.1. przygotowanie lokalnych programów informacyjno-edukacyjnych sprzyjających
postawom zrozumienia i akceptacji oraz przeciwdziałających dyskryminacji
wobec osób z zaburzeniami psychicznymi;
wskaźniki monitorujące: przygotowane programy
20
1.3.2. realizacja lokalnych programów informacyjno-edukacyjnych sprzyjających po-
stawom zrozumienia i akceptacji oraz przeciwdziałających
dyskryminacji wobec osób
z zaburzeniami psychicznymi;
realizacja ciągła
wskaźnik monitorujący: odsetek populacji, do której kierowany jest program,
biorącej udział w programie/rok
Cel szczegółowy:
1.4. organizacja systemu poradnictwa i pomocy w stanach kryzysu psychicznego
Zadania:
1.4.1. tworzenie lokalnych ośrodków pomocy kryzysowej oferujących poradnictwo
i pomoc w stanach kryzysu zagrażającego zdrowiu psychicznemu;
termin realizacji: POIK istnieje na terenie Powiatu
wskaźnik monitorujący: liczba utworzonych ośrodków
Cel główny 2:
zapewnienie osobom z zaburzeniami psychicznymi
wielostronnej i powszechnie dostępnej opieki zdrowotnej oraz innych
form opieki i pomoc niezbędnych do życia
w środowisku
rodzinnym i społecznym
Cel szczegółowy:
2.1 upowszechnienie środowiskowego modelu psychiatrycznej opieki zdrowotnej
Zadania:
2.1.1. opracowanie lokalnego programu zwiększenia dostępności i zmniejszenia nierówności w dostępie do różnych form środowiskowej psychiatrycznej opieki zdrowotnej, w tym zwłaszcza form niezbędnych do tworzenia centrów zdrowia psychicznego:
– leczenia ambulatoryjnego
– leczenia w zespołach środowiskowych
– leczenia w oddziałach dziennych,
– leczenia w oddziałach psychiatrycznych w szpitalach ogólnych, dla dzieci,
młodzieży i dorosłych – zgodnie z zalecanym
poziomem wskaźników zawartych
w załączniku nr 2 do
rozporządzenia; 21
wskaźnik monitorujący: przygotowany program
2.1.2. realizacja programu zwiększenia dostępności i
zmniejszenia nierówności
w dostępie do różnych form
psychiatrycznej opieki zdrowotnej w powiecie lub gminie; termin
realizacji: realizacja ciągła
wskaźnik monitorujący: odsetek placówek biorących udział w programie/rok
2.1.3. integrowanie działalności placówek psychiatrycznej opieki zdrowotnej poprzez
tworzenie lokalnego centrum zdrowia psychicznego, zapewniającego mieszkańcom powiatu lub gminy kompleksową, środowiskową (stacjonarną i niestacjonarną) opiekę w zakresie zdrowia psychicznego – modelowe zasady organizacji funkcjonowania centrum zawiera załącznik B do niniejszego harmonogramu; termin realizacji: do 12.2013
wskaźnik monitorujący: schemat struktury organizacyjnej działającego centrum, liczba utworzonych centrów, populacja objęta opieką centrum w odniesieniu do ogółu populacji jednostki samorządu terytorialnego
Cel szczegółowy:
2.2. upowszechnienie zróżnicowanych form pomocy i oparcia społecznego
Zadania:
2.2.1. opracowanie lokalnego programu poszerzenia, zróżnicowania i unowocześniania
pomocy i oparcia społecznego dla osób z zaburzeniami psychicznymi, w zakresie pomocy: bytowej, mieszkaniowej, stacjonarnej, samopomocy środowiskowej;
wskaźnik monitorujący: przygotowany program
2.2.2. realizacja lokalnego programu poszerzenia, zróżnicowania i unowocześniania
pomocy i oparcia społecznego dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
termin realizacji: realizacja ciągła
wskaźnik monitorujący: wzrost liczby osób korzystających z poszczególnych
form pomocy i oparcia społecznego/rok
2.2.3. wspieranie finansowe samopomocowych projektów służących rozwojowi form
oparcia społecznego dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
termin realizacji: realizacja ciągła
wskaźnik monitorujący: liczba zrealizowanych projektów/rok 22
2.2.4. zapewnienie ciągłości wsparcia finansowego projektom pozarządowym realizującym takie formy oparcia społecznego dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
które wymagają działania ciągłego.
termin realizacji: realizacja ciągła
wskaźnik monitorujący: liczba projektów wymagających działania ciągłego
2.2.5.zwiększenie udziału zagadnień pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi
w działalności powiatowych centrów pomocy rodzinie;
termin realizacji: realizacja ciągła
wskaźnik monitorujący: % udziału wydatków na pomoc osobom z zaburzeniami psychicznymi w ogólnych wydatkach PCPR
Cel szczegółowy:
2.3. aktywizacja zawodowa osób z zaburzeniami psychicznymi
Zadania:
2.3.1. opracowanie lokalnego programu rozwoju zróżnicowanych form wspieranego
zatrudnienia i przedsiębiorczości społecznej dostosowanych do potrzeb osób
z zaburzeniami psychicznymi;
wskaźnik monitorujący: przygotowany program
2.3.2. realizacja lokalnego programu rozwoju zróżnicowanych form wspieranego zatrudnienia i przedsiębiorczości społecznej dostosowanych do potrzeb osób
z zaburzeniami psychicznymi;
termin realizacji: realizacja ciągła
wskaźnik monitorujący: odsetek placówek, przedsiębiorstw i osób objętych
projektem
2.3.3. zwiększanie dostępności rehabilitacji zawodowej, organizacja poradnictwa zawodowego i szkoleń zawodowych dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
termin realizacji: realizacja ciągła
wskaźnik monitorujący: liczba osób objętych różnymi formami działalności/rok
2.3.4. przygotowanie kampanii szkoleniowo-informacyjnej adresowanej do pracodawców promującej zatrudnianie osób z zaburzeniami psychicznymi;
wskaźnik monitorujący: program kampanii 23
2.3.5. prowadzenie kampanii szkoleniowo-informacyjnej adresowanej do pracodawców promującej zatrudnianie osób z zaburzeniami psychicznymi;
termin realizacji: realizacja ciągła
wskaźnik monitorujący: odsetek populacji, do której adresowana jest kampania, objętej programem/rok
2.3.6. zwiększenie udziału zagadnień zatrudnienia osób z zaburzeniami psychicznymi
w działalności powiatowych urzędów pracy;
termin realizacji: realizacja ciągła
wskaźnik monitorujący: liczba osób z zaburzeniami psychicznymi podejmujących zatrudnienie na skutek działań PUP/rok
Cel szczegółowy:
2.4. skoordynowanie różnych form opieki i pomocy
Zadania:
2.4.1. powołanie lokalnego zespołu koordynującego realizację Programu z zadaniami:
– opracowania regionalnego programu ochrony zdrowia psychicznego, potrzeby ludności powiatu lub gminy w zakresie zdrowia psychicznego i opieki psychiatrycznej oraz dostosowanie do nich skoordynowanej działalności różnych form pomocy i oparcia społecznego oraz aktywizacji zawodowej,
– realizacji, koordynowania i monitorowania Programu.
Skład zespołu powinien zapewniać właściwą reprezentację samorządu powiatu lub gminy, placówek realizujących zadania z zakresu ochrony zdrowia psychicznego, pozarządowych organizacji samopomocowych. Zarząd powiatu zapewni działaniom zespołu niezbędną pomoc administracyjną;
termin realizacji: zrealizowano
wskaźnik monitorujący: dokument powołujący
2.4.2. opracowanie lokalnego programu ochrony zdrowia psychicznego, zawierającego szczegółowy harmonogram, uwzględniającego w szczególności harmonogram realizacji działań: 1.1.3, 1.2.2, 1.3.2, 1.4.1, 2.1.2, 2.1.3, 2.2.2,
2.3.2, 2.3.3, 2.3.5 i 2.3.6;
wskaźnik monitorujący: przygotowany program 24
2.4.3. realizacja, koordynowanie i monitorowanie lokalnego programu ochrony zdrowia psychicznego;
termin realizacji: realizacja ciągła
wskaźnik monitorujący: odsetek populacji objętej programem/rok
2.4.4. przygotowanie aktualizowanego corocznie
przewodnika informującego
o dostępnych formach opieki zdrowotnej
i pomocy społecznej i aktywizacji zawodowej dla osób z zaburzeniami
psychicznymi;
termin realizacji: realizacja ciągła
wskaźnik monitorujący: publikacja.
25
PROPOZYCJE PRIORYTETÓW DLA SOCHACZEWSKIEGO PROGRAMU OCHRONY ZDROWIA PSYCHICZNEGO
ZABURZENIA DEPRESYJNE
SAMOBÓJSTWA
ZABURZENIA SPOWODOWANE PICIEM ALKOHOLU
ZABURZENIA GERIATRYCZNE, ZWIAZANE ZE STARZENIEM SIĘ
PRZEWLEKŁE I NAWRACAJACE CHOROBY PSYCHOTYCZNE
I AFEKTYWNEZABURZENIA SPOWODOWANE ZAŻYWANIEM SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH
ZABURZENIA ZWIAZANE Z TRAUMATYCZNYMI PRZEŻYCIAMI (M.IN. PRZEMOC DOMOWA, PRZEMOC W SZKOLE, WSZELKIEGO RODZAJU WYPADKI NP. ŚMIERĆ BLISKIEJ OSOBY )
ZABURZENIA WYNIKAJĄCE Z UBÓSTWA I BEZROBOCIA
„PRZEWLEKŁY STRES”(ZBYT WYSOKIE WYMAGANIA WOBEC SIEBIE, STRES ZWIAZANY Z PRACĄ)
26
Harmonogram działań
L.p. |
Treść przedsięwzięcia |
Termin realizacji |
Odpowiedzialny |
1 |
Realizacja programu zdrowia psychicznego |
Realizacja ciągła |
Główny Spec. d.s. pol. społ. |
2 |
Realizacja programów zapobiegania przemocy w rodzinie, w szkole i w środowisku lokalnym |
Realizacja ciągła |
Placówki oświatowe i POIK |
3 |
Realizacja programu informacyjno- edukacyjnego sprzyjającego postawom zrozumienia i akceptacji oraz przeciwdziałaniu dyskryminacji wobec osób z zaburzeniami psychicznymi |
Realizacja ciągła |
Placówki oświatowe |
4 |
Realizacja programu poszerzania, zróżnicowania i unowocześniania pomocy i oparcia społecznego dla osób z zaburzeniami psychicznymi w zakresie: rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych |
Realizacja ciągła |
PCPR |
5 |
Realizacja programu rozwoju zróżnicowanych form wspierania zatrudnienia i przedsiębiorczości społecznej dostosowanych do potrzeb osób z zaburzeniami psychicznymi |
Realizacja ciągła |
PUP |
6 |
Zwiększanie dostępności rehabilitacji zawodowej, organizacja poradnictwa zawodowego i szkoleń zawodowych dla osób z zaburzeniami psychicznymi |
Realizacja ciągła |
PUP |
7 |
Przygotowanie kampanii szkoleniowo- informacyjnej skierowanej do pracodawców, promującej zatrudnienie osób z zaburzeniami psychicznymi. |
Realizacja ciągła |
PUP |
8 |
Zwiększenie udziału zagadnień zatrudniania osób z zaburzeniami psychicznymi |
Realizacja ciągła |
PUP |
9 |
Przygotowanie przewodnika informującego o dostępnych formach opieki zdrowotnej i pomocy społecznej i aktywizacji zawodowej dla osób z zaburzeniami psychicznymi |
Realizacja ciągła |
Starostwo Powiatowe i oddział psychiatryczny ZOZ publikacja w magazynie informacyjnym Starostwa Powiatowego |
10 |
Utworzenie oddziału dziennego opieki pośredniej i zespołu leczenia środowiskowego w oddziale psychiatrycznym Szpitala Powiatowego |
Do 2015 roku |
Szpital Powiatowy Samorząd Powiatowy |
Źródła finansowania:
Środki unijne, środki Narodowego Funduszu Zdrowia, budżet państwa, budżet powiatu, budżety gmin.
28
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Szymańska Anna
- Data udostępnienia w BIP: 2012-01-04 09:43:03
- Informacja zaktualizowana przez: Szymańska Anna
- Data ostatniej aktualizacji: 2012-01-04 09:43:03
- Liczba odsłon: 1853
- Historia dokumentu: